6 sätt att göra löpning på löpband roligare

Foto av författare
Skriven av Cardio Redaktion

Har du svårt att motivera dig att springa på löpband? Kanske tittar du på klockan efter en lång stund och möts av faktumet att det bara gått sekunder eller någon minut sedan du senast tittade.

Du är i så fall inte ensam och många tycker löpning på löpband är en mental utmaning där det känns som tiden står still. Som tur är finns det en del knep och metoder för att göra det lättare att springa på löpbandet. Låt oss titta närmare på det…

1. Distrahera dig med ljud / video

Många upplever att TV-apparaterna på gymmet bidrar mycket till att distrahera sinnet för att få tiden att gå lite fortare medan du använder löpbandet.

Springer du hemma kan du montera en TV på väggen för att se på film, serier, YouTube eller annat som intresserar dig medan du springer på löpbandet.

Även ljudböcker och musik anses av många som ett bra sätt att fördriva tiden med. Det dock inte alls samma stimulans som att springa utomhus där tiden tenderar att gå fortare.

2. Variera löppasset

Att springa i samma tempo och samma inställningar gör att ingenting förändras under passet. Du kan få in mer variation i passet vilket starkt bidrar till att tiden inte upplevs som lika statisk.

Många löpare upplever det lättare att springa fort och gärna intervaller på ett löpband. Du kan variera de svårare intervallerna med högre hastighet och/eller lutning där du springer uppför.

Om du t.ex. väljer att springa med högre intensitet i 2-4 minuter innan du sänker tempot och springer lugnare igen och upprepar processen så delas passet upp och varje sektion kräver aktivitet från dig.

Även lite klassisk fartlek fungerar bra. Värm upp och spring snabbare intervaller i känsla och så länge det känns passandet. Sänk sedan hastigheten och vila lite innan du påbörjar nästa fartlek-intervall.

3. Spring i virtuell värld

En stor skillnad att springa på löpband jämfört med utomhus är att det känns som du inte kommer någonstans. Omgivningen förändras inte och hjärnan blir snabbt uttråkad. Detta kan du idag tackla genom att springa i en virtuell värld.

Zwift är den främsta tjänsten som genom teknik håller koll på hur snabbt du springer och låter din virtuella karaktär springa igenom en värld. Här kan du springa med vänner, delta i lopp och få en stimulans som till viss mån påminner om att springa utomhus.

Zwift kan sändas med Chrome Cast till TV vilket är den vanligaste lösningen. Du kör du Zwift som en app på din smartphone eller surfplatta medan bilden skickas till TV:n.

För att Zwift ska fungera behöver du ett kompatibelt löpband, en fotpod eller annan utrustning som kan läsa av din hastighet och skicka till appen.

4. Spring med vänner

Detta fungerar bara om du springer på gymmet eller om du har två löpband hemma. Springa tillsammans och småprata kan vara ett väldigt trevligt sätt att bränna av tiden medan du tränar löpning.

Precis som vid powerwalking kan lugn löpning utföras i prattempo om du sprungit ett tag och tränat upp nivån. Varför inte passa på att springa och småprata med en vän i 30-60 minuter för att sedan ta en brunch eller lunch?

5. Spring i lätta kläder

Oavsett om det är kraftigt höstregn eller tufft vinterväder utomhus kan du på ett löpband fortfarande springa i split-shorts och linne om du så önskar.

Passa på att njuta av känslan av att springa i sommarkläder och dröm dig bort till favoritloppet eller äventyret som väntar.

6. Tillgång till god dryck och energisnacks

Det går förvisso att ta med sig både dryck och energi att äta när du springer utomhus också fast det är inte lika viktigt där om målet är att få tiden att gå fortare.

En god energidryck tillsammans med någon energibar som du tuggar på vid jämna intervall ger dig något att se fram emot och bibehåller energitillgången vilket gör att du fysiskt orkar springa längre också.

Om målet är att gå ner i vikt genom att springa på löpband så är detta kanske inte ett bra alternativ men du kan i alla fall unna dig en sockerfri energidryck.